Sorumluluk bilinci

Erdemli insan, sorumluluk bilincine sahip insandır.

Bireyin ailesine karşı sorumlulukları vardır. Bu çerçevede annesine, babasına ve kardeşlerine karşı maddi- manevi görev ve sorumluluklarını saymak mümkündür.

Bireyin çevresine karşı, bu bağlamda komşularına, yakın ve uzak akrabalarına karşı sorumlulukları vardır. Bir bilge kişi, komşuyu tarif ederken, evinin bulunduğu yer merkez alınarak, bu merkezin sağında, solunda, önünde ve arkasında kırk(40)ar ev olmak üzere 160 ev komşudur der. Komşular, yakın ve uzak komşu şeklinde kategorize edilebilir. Komşu hakkının ne kadar önemli olduğu temel kaynaklarımızda detaylı bir şekilde izah edilmektedir. Komşularımızla insani ve İslami bir yaklaşımla yaklaşmamızın temel haklardan olduğu vurgulanmaktadır.

Bölgemizin, ülkemizin, dünyanın ve evrenin üzerimizde hakları ve sorumlulukları vardır. Bölgemizin ve ülkemizin gelişmesi noktasında görev ve sorumluluklarımız olduğu gibi, dünyaya evrene karşı da görev ve sorumluluklarımız vardır. Örneğin çevreyi kirletmemek, doğayı ve yeşili korumak, kullandığımız suyu, elektriği tasarruflu kullanmak v.b. sayılabilir. Çünkü bizler, bu bölgenin ve ülkenin çocuğu olduğumuz gibi, bu dünyanın ve evrenin de çocuğuyuz.

Empatik yaklaşmalıyız. Olayları, olguları, eşyayı ve nesneyi değerlendirirken en geniş bir perspektifle yaklaşmak durumundayız. Kısacası bakışımız, evrensel olmalı. Örneğin, kendi çocuğumuz söz konusu olunca neler yapmamız gerekiyorsa öğrencilerimiz ya da çalışanımız söz konusu olunca da aynı şeyleri yapmak durumundayız. Aksi halde dürüstlükten söz edilemez.

Bir öğretmen etrafında olup biten olaylardan, olgulardan kendini soyutlayamaz. Öğrencilerinin başarısında katkısının olduğu gibi, başarısızlığında da kendi sorumluluğunun var olduğunu bilmelidir. Bu sorumluluk bilinci öğretmeni toplumda Rol-model insan yapar, saygınlığını arttırır.

Şunu unutmamalıyız ki, “Çocuklarımızın ayaklarına batan dikenler ya bizim ektiklerimizdendir ya da biçmediklerimizdendir.” Bu bilinçle hareket eden bir eğitimcinin defterinde “başarısızlık” kavramına rastlayamazsınız.

Hiç kuşkusuz “başarı” ya da” başarısızlık” bir tek parametreyle izah edilecek kadar basit değildir. Başarı ya da başarısızlıkta öğretmenin rolü ve etkisi büyüktür. Ancak, ailenin, Okul yönetiminin, müfredatın ve çevrenin (öğrencinin uzak ve yakın çevresi) etkisinin olduğu bir gerçektir. Öğrencinin okuduğu kitap, gazete, izlediği televizyon kanalı v.b. parametreler de başarı ya da başarısızlıkta birer faktördür.

Özetle, çocuklarımızın başarısında, insanımızın özünde var olan güzelliklerin olgunlaşmasında ve aktif hale gelmesinde hepimize düşen sorumluluklar vardır.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Prof. Dr. Şemsettin DURSUN - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Gurbetteki Erzurum Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Gurbetteki Erzurum hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA), Anka Haber Ajansı (ANKA) tarafından servis edilen tüm haberler Gurbetteki Erzurum editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Gurbetteki Erzurum değil haberi geçen ajanstır.



İstanbul Markaları

Gurbetteki Erzurum, İstanbul ile özdeşleşen markaları ağırlıyor.

+90 (216) 492 36 36
Reklam bilgi