PEYGAMBER EFENDİMİZ (S.A.V)’İN ELÇİLERİ

PEYGAMBER EFENDİMİZ (S.A.V)’İN ELÇİLERİ

Devletler arasındaki diplomasinin yürütülmesinde önemli yeri olan elçilik müessesesinin tarihi eskidir. Peygamber Efendimiz (s.a.v), İslâm devletinin kurup, içeride güvenliği temin ettikten, müşrik, Yahudi ve Hıristiyanları ve civar kabileleri itaat altına aldıktan sonra o günkü önemli devletlere elçiler/sefirler göndererek İslâm’a davet etmiştir.

Elçilik müessesenin tarihi eskidir. Tarihin ilk devirlerinden beri devletler arasındaki münasebetlerde elçilik/sefirlik önemli bir konuma sahipti.

Peygamber Efendimiz (s.a.v)’in tebliğ ve tebyinle görevli olarak teşriflerinden önce Mekke Site Devleti’nde önemli kabilelerin temsil edildiği “Dâru’n-Nedve” adında bir parlamento yapısı bulunmaktaydı. Bu devlette eşit yetkilere sahip 10 Bakanlık bulunmaktaydı ve her biri farklı görevleri ifa etmekteydi. Elçilik hizmetleri Adî bin Kâ’b kabilesinden seçilirdi. Hz. Ömer (r.a), bu devlette Dış İlişkilerden Sorumlu bakandı. Böylece elçilik vazifesi de uhdesindeydi. Hz. Ömer (r.a)’ın Müslümanlığı kabul etmesinden sonra aynı kabileden olmamasına rağmen bu görev Amr bin As’a verilmiş ancak O da Müslüman olmuştu.

Peygamber Efendimiz (s.a.v), kurduğu İslâm devletinde barış anlaşmalarına ve diplomatik ilişkilere büyük önem vermiş, savaş gerektiği durumlarda da Cihad etmişti. Gerek devletin kuruluş aşamasında iç barışı sağlamaya yönelik yaptığı anlaşmalar gerekse dış ilişkilerdeki diplomatik hamleleri tam bir devlet ciddiyetiyle yürütülmüştür.

Peygamber Efendimiz (s.a.v), içte güvenliğe yönelik hamleleri yaptıktan, Mekke Site Devleti’yle Hudeybiye Anlaşması yaparak otoritesini kabul ettirdikten sonra devrin önemli hükümdarlarına İslâm’a davet mektupları göndermiştir.

Peygamber Efendimiz (s.a.v), diplomatik dille yazdırdığı mektupların altına “Muhammed Rasulullah” yazılı mühürle mühürletmiştir. Gönderdiği elçileri de özel olarak seçmiş, gidecekleri yeri iyi bilmeleri, hitabeti düzgün ve gideceği bölgenin yabancı dilini iyi bilen, temsil kabiliyetine haiz kişiler arasından elçiler seçmiştir.

“Bizans İmparatoru (Kayser) Herakleios’a “Dihye b. Halîfe el-Kelbî”, Sâsânî İmparatoru (Kisrâ) II. Hüsrev Pervîz’e “Abdullah b. Huzâfe es-Sehmî”, Mısır Hükümdarı Mukavkıs’a “Hâtıb b. Ebû Beltea”, Habeş meliki (necâşî) Ashame’ye, “Amr b. Ümeyye ed-Damrî”, Belkâ Valisi Hâris’e “Şücâ‘ b. Vehb el-Esedî”, Yemâme Hâkimi Hevze b. Ali el-Hanefî’ye “Selît b. Amr el-Âmirî”yi elçi olarak göndermiştir.

İbn Sa’d’ın beyanına göre, Rasulullah Aleyhisselatu Vessellem’in İslâm’a davet mektuplarını götürecek elçiler, Mayıs 628’de aynı gün hareket etmiştir. Ancak, Peygamber Efendimiz (s.a.v), bunların haricinde zaman zaman İslâm’a davet maksadıyla başka elçiler de göndermiştir. Gassân Meliki Cebele b. Eyhem’e “Şücâ‘ b. Vehb el-Esedî”, Busrâ melikine “Hâris b. Umeyr el-Ezdî”, Umman hâkimleri Ceyfer b. Cülendâ ve Abd b. Cülendâ kardeşlere “Amr b. Âs”, Bahreyn Valisi Münzir b. Sâvâ’ya da “Alâ b. Hadramî”yi elçi olarak göndermiştir

Peygamber Efendimiz (s.a.v)’in İslâm’a davet için elçi gönderdiği hükümdarlardan birisi devrin süper güçlerinden Bizans İmparatoru Herakleios’tu. Dihye bin Halîfe el-Kelbî (r.a) tarafından götürülen davet mektubu, imparatora Kudüs’te takdim edilmiştir. İmparator, Rasulullah Aleyhisselam’ı tanımak için o günlerde Suriye bölgesinde bulunan Mekke Site Devleti’nin idarecilerinden Ebû Süfyan ve arkadaşlarına sorular sormuş, Hz. Peygamberin soyunun, ailesinin, ahlakının ve kişiliğinin tebliğle görevli bir peygamberin genel özelliklerine uygun olduğunu beyan etmiştir.

Mısır hükümdarı (mukavkısı) ve Yemâme Hâkimi Hevze b. Ali el-Hanefî elçileri iyi karşılamış, izzet ve ikramda bulunmuş, Mısır mukavkısı Peygamber Efendimiz (s.a.v)’e hediyeler göndermiştir. Ancak her ikisi de Müslüman olmamıştır.

Habeşistan hükümdarı (necâşîsi) Ashame daveti olumlu karşılamış ve Müslüman olmuştur. Bilindiği gibi Habeşistan necâşîsi daha önce de Müslümanların kendi topraklarına hicret etmesine müsaade etmiş ve adaletle muamele etmişti.

Sasani İmparatoru (kisrası), II. Hüsrev Perviz ve Gassân Meliki Cebele b. Eyhem diplomatik nezakete uygun davranmamıştır. Ancak her iki devlette kısa süre sonra tepelenmiştir. Sasani İmparatorluğu, Hz. Ömer (r.a) döneminde yıkılmıştır.

Peygamber Efendimiz (s.a.v), sadece elçiler göndermemiş, çok sayıda elçilik heyeti de İslâm devletine gelmiştir. Gelen elçiler, bizzat Peygamberimiz (s.a.v)’in yetiştirdiği teşrifat görevlileri tarafından kabul adabı öğretilerek huzura kabul edilmiştir. Farklı kültür ve inançlardan gelen bu kişilerin Rasulullah’ın huzurunda nasıl hareket edecekleri teşrifat görevlileri tarafından öğretildikten sonra Mescid-i Nebevî’deki “üstüvânetü’l-vüfûd” adı verilen “elçiler sütunu”nun bulunduğu yerde kabul edilmiştir.

Peygamber Efendimiz (s.a.v), elçileri/sefirleri kabul ederken güzel elbiselerini giyer, orada bulunacak ashab-ı kiram’ın ileri gelenlerine de güzel giyinmelerini ister, elçilere iyi davranılması gerektiğini, elçilik heyetinin iyi ağırlanmasını, izzet ve ikramda bulunulmasını tavsiye ederdi.

Peygamber Efendimiz (s.a.v), savaş hengâmında ise elçileri karargâhında kabul ederdi.
Gelen elçiler bazen ashab-ı kiram’ın birinin evinde misafir edilir, bazen de Mescid-i Nebevî’nin yanında kurulan çadırda misafir edilirdi. Elçiler, çoğu zaman da elçilik heyeti için yaptırılan “elçilik evinde” misafir edilmiştir.

Peygamber Efendimiz (s.a.v)’in gerek İslâm’a davet için gönderdiği elçileri, gerekse değişik devletlerden gelen elçilerin yoğunluğu, kurduğu devletin günden güne nasıl büyüdüğünü, kısa sürede büyük bir devlete dönüştüğünü göstermektedir.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Siyami Akyel - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Gurbetteki Erzurum Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Gurbetteki Erzurum hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA), Anka Haber Ajansı (ANKA) tarafından servis edilen tüm haberler Gurbetteki Erzurum editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Gurbetteki Erzurum değil haberi geçen ajanstır.



İstanbul Markaları

Gurbetteki Erzurum, İstanbul ile özdeşleşen markaları ağırlıyor.

+90 (216) 492 36 36
Reklam bilgi